entreQuatre | Historia
15449
page-template-default,page,page-id-15449,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-9.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.1,vc_responsive
 

Historia

Carmen Cuello · Manuel Paz · Jesús Prieto · Carlos Cuanda

En 1984 cuatro guitarristas amigos iniciaron una actividad conjunta sin sospechar que pudiera surgir con los años un grupo camerístico tan original y tan afianzado en el panorama de la música nueva; así en todo este tiempo EntreQuatre ha inspirado la creación de nuevas obras para cuatro guitarras, llegando a estrenar mas de cincuenta de:

Miguel del Aguila, Moisés Arnáiz, Imanol Bageneta, Jose Luis Barroso, Javier Blanco, Gustavo Becerra-Schmit, Alejandro Cardona, Enrico Chapela, Flores Chaviano, Fernando Colás, Carlos Cruz de Castro, Francisco Cuenca, María Escribano, Gabriel Fdez. Álvez, Orlando J. García, Tomás Garrido, Jose Mª García Laborda, Radamés Gnatalli, Agustín González Acilu, Rey Guerra, Fredrick Kaufman, Jose Manuel Lorenzo, Marisa Manchado, Jonatas Manzolli, Juan Méndez, Emiliano Pardo, Paquito D’Rivera, Leonardo Sánchez, Raúl do Valle.
EntreQuatre ha realizado un gran número de giras en Europa, Estados Unidos (9) e Iberoamérica así como Sudáfrica y La India. También se ha presentado en numerosos festivales como el I Andrés Segovia In Memoriam, II Festival de Guitarra de Sao Paulo compartiendo concierto con Egberto Gismonti, VI Festival de Música Contemporánea de Salamanca, XIII Festival Internacional de Música Contemporánea de Alicante, Music Festival FIU 99 de Miami, Festival Internacional de Santander, el Festival hispano-luso Península de Músicas, Festival Internacional de Quito, etc.
Además del Carnegie Hall de Nueva York en 2004, EntreQuatre ha actuado en el Auditorio Nacional de Madrid, en la sala Lutosławski de Varsoviasala Cecilia Meireles de Rio de JaneiroNational Concert Hall de DublínConcert Hall de la Universidad de PretoriaReina Sofía de MadridAuditorio de BrasiliaAuditorio de la Biblioteca Luis Ángel Arango de BogotáSala Carlos Chávez de la Universidad Autónoma de MéxicoThe Newberry Library de ChicagoCarnegie Music Hall de Pittsburgsede central de la OEA en Washington junto al Coro Príncipe de Asturias, y sede central de Naciones Unidas en Nueva York.
Sus participaciones con otras entidades y artistas se inician en 1989, junto al Coro Príncipe de Asturias el estreno de la obra de Flores Chaviano Son de Negros en Cuba. En febrero de 1994 estrena el Concierto 1 para 4 Guitarras y Orquesta también de Flores Chaviano, junto a la Sinfónica del Principado de Asturias (OSPA). Con esta misma formación graba el “Concierto Andaluz” de Joaquín Rodrigo para Naxos. Además EntreQuatre ha actuado con la Orquesta Santa Cecilia de Dublín, la Orquesta Nacional de El Salvador, la Orquesta Sinfónica Cochabamba, la Orquesta Filarmónica de Montevideo y la Orquesta Metropolitana de Lisboa.
En 2004 ponen en marcha, junto al prestigioso Cuarteto Latinoamericano el proyecto “Tierras Juntas” con música para 4 guitarras y cuarteto de cuerdas encargada a compositores españoles e iberoamericanos, con presentaciones en España, México, EEUU y Canadá. En 2012 realiza en Marruecos la gira “Veladas del Ramadán” junto al prestigioso laudista árabe Driss El Maloumi.


En 2009, justo cuando celebraba sus 25 años, EntreQuatre recibió uno de los reconocimientos más importantes de su historia al obtener una nominación a los Grammy’s Latinos la obra “4 Asimetrías” de Orlando Jacinto García interpretada por el cuarteto. 

En enero de 2016, EntreQuatre realiza con enorme éxito el estreno del Segundo Concierto para 4 guitarras y orquesta de Flores Chaviano junto a la Sinfónica del Principado de Asturias y con dirección de Oliver Díaz.

In 2009, when EntreQuatre was celebrating it’s 25th anniversary, it recived one of it’s most importants recognitions by being nominated to Latin Grammy Awards with the pice “4 Asimetrías”, written by Orlando Jacinto García and performed by the quartet.
In May 2017 EntreQuatre performed in the prestigious Prague Spring 72 International Music Festival filling up the hole Dvořák’s concert room with more tan 1000 people and having an undeniable success.
In 2016, on it’s 30th anniversary, Entrequatre achived an overwhelming victory performing the premiere of “Second Concert for 4 guitars and Orchestra” composed by Flores Chaviano and with the collaboration of the Symphonic Orchestra of the Principality of Asturias, conducted by Oliver Díaz.
In 1984 four Asturian guitarrists began working together as a group never suspecting that over the years they would become one of the most original and well established chamber ensembles in the field of contemporary music in Spain. In consequence, during this period, Entrequatre has inspired the creation of new works for four guitars, having premièred more than forty. Their autors are: Miguel del Aguila, Moisés Arnáiz, Imanol Bageneta, Jose Luis Barroso, Javier Blanco, Gustavo Becerra-Schmit, Alejandro Cardona, Enrico Chapela, Flores Chaviano, Fernando Colás, Carlos Cruz de Castro, Francisco Cuenca, María Escribano, Gabriel Fdez. Álvez, Orlando J. García, Tomás Garrido, Jose Mª García Laborda, Radamés Gnatalli, Agustín González Acilu, Rey Guerra, Fredrick Kaufman, Jose Manuel Lorenzo, Marisa Manchado, Jonatas Manzolli, Juan Méndez, Emiliano Pardo, Paquito D’Rivera, Leonardo Sánchez, Raúl do Valle.
Entrequatre has made tours of Europe, the United Estates, South America, South Africa and India. It is fitting to point out their presence at the following festivals: I Andrés Segovia In Memoriam, organised by the Sociedad General de Autores y Editores, X Rothemburg Guitar Festival (Germany), Aveiro Guitar Festival (Portugal), VI Salamanca Festival of Contemporary Music, XIII International Festival of Contemporary Music in Alicante, FIU Music Festival in Miami (1999), Santander International Festival and Donostia Music Fortnight.
In November 1989 they performed in the National Museum in Warsaw. In January 1992 they premièred Critalería Barroca by Carlos Cruz de Castro and ¿6×4? 24 by Marisa Manchado in the Reina Sofía National Museum and Art Centre in Madrid. In February 1995 they gave the first performance of Voyage, by María Escribano, in Brussels, and of Aquí lejos y Hace tiempo, by Leonardo Sánchez, in Paris. In January 1997 they oponed a guitar quartet cycle in the Juan March Foundation, with the premières of Sonata de Temple by García Laborda and Quartet nº1 by Radamés Gnatalli. In December 1998 they opened the concert season of the Miami Guitar Society with a recital in which they gave the world première of Concierto para cuatro guitarras «A García Lorca in memoriam» by Gabriel Fernández Álvez. In October 1999 they performed 4 Asimetrías by Orlando J. García and Catalan Concertante by Fredrick Kaufman in Auditorio Príncipe Felipe in Oviedo. In November 1999 they made their second tour of the USA, including performances in towns such as Washington, UNO headquarters in New York, Chicago and Miami.
Their collaboration with other groups began in 1989, when together with the Príncipe de Asturias Choir, they gave the first performance of Flores Chaviano’s Son de Negros en Cuba, for choir, narrator, small percussion group and guitar quartet, based on a text by García Lorca, during a tour of Germany and Poland. In February 1994 they premièred, accompanied by the Principality of Asturias Symphony Orchestra (O.S.P.A), another composition by Flores Chaviano, Concierto para Cuatro Guitarras y Orquesta, commissioned by the Centro para la Difusión de la Música Contemporánea. With the same orchestra, in December 1997 they performed Concierto Ibérico for four guitars and orchestra by F. Moreno-Torroba, and recorded Concierto para cuatro guitarras by Rodrigo for NAXOS in 2000.

Joseph McLellan, de The Washington Post, ha dicho de ellos: “(...) EntreQuatre, a virtuoso guitar quartet that also opened the program with several instrumental works of Chaviano. These works, ranging in style from folk song imitations to avant-garde experiments using extended performance techniques, were played with panache and effortless technique”.